duminică, 16 ianuarie 2011

CUM SA COMUNICI MAI EFICIENT

Nu poti sa nu comunici - aceasta este una dintre ipotezele lansate de specialistii in domeniul comunicarii. Si, intr-adevar, am putea spune ca nu se inseala deloc in asertiunile lor. In zilele noastre, totul se invarte in jurul acestui verb omnipotent: „a comunica”.

Articole similare
"Cu manusi" de Mihaela Nicola
Politia de proximitate - ce este si cum te poate ajuta
Gresita frica de straini
Un echilibru greu de gasit
Codul bunelor maniere la restaurant
Dar, chiar daca majoritatea dintre noi am primit de la nastere darul vorbirii si de atunci am lansat in univers sunete, gangureli, cuvinte deformate si mai apoi complicate, acest lucru nu inseamna neaparat ca suntem cu totii maestri in manuirea vorbelor. Dimpotriva.

Daca am avea posibilitatea sa ne analizam critic comportamentul verbal (si nonverbal) in cele mai diverse ipostaze ale vietii noastre de zi cu zi (atunci cand facem o prezentare in fata sefului companiei, atunci cand cerem sfatul unei vanzatoare intr-un magazin sau cand tinem un toast in cinstea amicei noastre la ziua ei de nastere) ne-am da seama ca mai sunt multe de imbunatatit. In cazul in care ai realizat ca abilitatile tale comunicationale trebuie retusate, nu te panica, ci felicita-te pentru spiritul de observatie si pentru dovada de maturitate data de faptul ca ai acceptat ca nu esti perfecta. Si ia aminte la sfaturile urmatoare, pentru a deveni un vorbitor mai abil:

1. Ai grija de vocea ta. (Si aceasta va avea grija de tine.) Nu te amagi gandindu-te ca doar cantaretii trebuie sa fie atenti la glasul lor. Fiecare dintre noi ar trebui sa invete sa-si asorteze vocea la situatia in care graieste. De pilda, daca ai voce pitigaiata, nu te astepta sa fii luata in serios la sedinte, indiferent de creativitatea ideilor tale. Poate ca suna nedrept si superficial, dar adevarul acesta este. Gandeste-te cum ar fi sa-l auzi pe superiorul tau mereu imbracat la patru ace cum ti s-ar adresa cu o voce de bebelus. L-ai mai lua in seama? Nu prea cred. Prin urmare, pentru a scapa de o vocea prea pitigaiata, fa cateva exercitii. Canta toate melodiile tale preferate, dar cu o octava mai jos. Vei vedea ca rezultatele nu vor intarzia sa apara si pana si tu vei fi surprinsa de lucrurile pe care le poti obtine cu noul tau glascior.

2. Respira, nu arunca spre interlocutor cuvintele cu viteza cu care zboara gloantele dintr-o mitraliera automata. Oamenii te vor percepe ca fiind nesigura pe tine si foarte nervoasa, daca scoti o mie de cuvinte pe minut. In plus, nu vor intelege absolut nimic din ceea ce vrei sa le comunici. In acelasi timp, nu te gandi ca solutia ar fi sa vorbesti cat mai rar, pentru ca s-ar putea sa-i adormi. Asadar, stai departe de aceste doua extreme ale vorbirii pe minut si te vei putea face inteleasa.

3. Anima-ti vocea. Nu folosi acelasi ton monoton atunci cand discuti vestile proaste din ziare si atunci cand le spui prietenilor cat de bine te-ai distrat la petrecerea companiei. Nu te vor crede pe cuvant. De asemenea, vei lasa per ansamblu impresia unei persoane plictisitoare si neinteresante. Pentru a evita o astfel de situatie, actioneaza inteligent: alterneaza-ti ritmul si intensitatea vorbirii (mai repede, mai lent, mai tare, mai incet), fa pauze dupa ideile pe care vrei sa le accentuezi etc.

4. Rupe cuvintele. Vorbeste clar. Nu mormai. Daca cei din jur intreaba prea des „Poftim? Ce-ai spus? Poti sa repeti, te rog?” inseamna ca nu vorbesti destul de clar. Iar daca nu te vei face inteleasa, nu te vei putea face nici remarcata, intr-un sens pozitiv.

5. Ajusteaza-ti volumul vocii, astfel incat sa se muleze pe fiecare situatie in parte. Daca esti intr-o ceainarie foarte aglomerata cu amicii, nu urla ca din gura de sarpe. Pe de alta parte, daca trebuie sa tii o prezentare in ditamai amfiteatrul, nu vorbi doar ca pentru tine, pentru ca s-ar putea ca nici macar cei din primele banci sa nu te auda.

6. Ai grija la cuvinte. Mai ales daca trebuie sa faci o prezentare in fata sefului cel mare, de pilda. Utilizeaza doar acele vorbe al caror inteles il cunosti si il stapanesti. Iar pentru a nu comite vreo gafa care sa-ti stirbeasca reputatia, consulta DEX-ul.

7. Nu neglija importanta contactului vizual. Poti sa fii cea mai inteligenta persoana din incapere, daca vorbesti cu ochii inchisi sau cu privirea agatata de tablourile de pe pereti, poti sa fii sigura ca in fata celorlalti vei parea o incompetenta. Asadar, nu te teme sa-ti privesti interlocutorii in ochi. Daca acest lucru ti se pare insa o misiune dificila, poti sa apelezi la urmatorul truc. Atunci cand li te adresezi, uita-te in mijlocul fruntii lor. Le vei da impresia ca ii privesti direct in ochi.

8. Si gesturile graiesc, nu-i asa? Astfel, ai grija ca atunci cand comunici sa nu transmiti mesaje contradictorii. (Nu rade atunci cand iti ceri scuze ca ai intarziat la intalnirea cu un client important si nu aparea imbracata imbracata in trening si cu adidasii in picioare). Cauta ca limbajul vrebal, dar si cel al trupului sau hainelor sa se gaseasca in concordanta, sa fie pe aceeasi lungime de unda. Daca nu vei respecta acest lucru, intotdeauna, invariabil aproape, intentiile tale comunicationale vor da gres.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu